Co je SEO? – Definice Optimalizace pro vyhledávače

SEO je anglická zkratka pro Search Engine Optimization. Nejrozšířenější český překlad této fráze je "Optimalizace pro vyhledávače" nebo také "Optimalizace nalezitelnosti na internetu". Definicí SEO je celá řada, ale ve většině případů je to jen slovíčkaření a upřímně řečeno jsem se přesnou definicí SEO nikdy ani moc nezabýval.

Zkusím tedy SEO popsat jednoduše a po svém. Je to soubor praktik, které pomohou vyhledávači vyhodnotit, že pro daný vyhledávaný dotaz (klíčové slovo) je stránka vašeho webu (nebo obrázek, video, blogový příspěvek atd.) relevantní, obsahově kvalitní a zadavateli dotazu přinese co možná nejlepší informační hodnotu. Úkolem vyhledávače je dát uživateli nejlepší odpovědi na vyhledávaný dotaz a podle toho ve výsledcích vyhledávání seřadit stránky, které tyto odpovědi obsahují. Vaším úkolem je potom dát vyhledávačům důvod, že je to právě vaše stránka, která si zaslouží být na předních pozicích.

I když je to hodně zjednodušeně řečeno, nemusí z toho být úplně jasná podstata. Přiblížím vám to na jednoduchém příkladu. Řekněme, že si chci přečíst nějaké důvody, proč si nepořizovat kočku. Zadám tedy do vyhledávače (např. Google.cz) dotaz "proč si nepořizovat kočku". Na obrázku níže je výsledek tohoto vyhledávání a tři webové stránky, které podle Googlu obsahují nejlepší a nejkvalitnější odpovědi na můj dotaz. SEO je v tomto případě práce na obsahu stránky, popularitě stránky a dalších důležitých faktorech, kterou provozovatelé těchto webů odvedli, aby je Google umístil na přední pozice ve výsledcích vyhledávání.

co-je-seo

Co vám SEO může přinést?

SEO funguje na internetu podobně jako jiné marketingové metody určené pro svět mimo internet. Firmy se snaží prodat více produktů a služeb pomocí letáků, billboardů, plakátů, televizních a rozhlasových reklam atd., a všechny tyto druhy reklam cílit pokud možno na lidi, kteří takové produkty a služby potřebují a vyhledávají. Stejně tak je vyhledávač prostředkem k nabídnutí vašeho obsahu lidem, kteří takový obsah hledají. A SEO je soubor nástrojů, pomocí kterých toho dosáhnete.

Cílem SEO může být zvýšení prodeje v eshopu, získání nových zákazníků, registrace na web, šíření povědomí o brandu (značce), registrace k zasílání emailového newslettteru (zpravodaje), šíření informací atd.

Jak fungují vyhledávače?

Celý proces práce vyhledávačů se dá rozdělit do tří fází - procházení (crawlování) stránek, indexování stránek a řazení (rankování) stránek. K procházení webů používají vyhledávače roboty (také se jim říká pavouci), např. Google má svého Googlebota. Jsou to programy, které mají za úkol nepřetržitě procházet celý internet a všechny webové stránky, obrázky, videa a další soubory, které jsou schopni nalézt a ke kterým je jim povolen přístup. Po vstupu na stránku robot přečte její obsah (v kódu HTML) a pokud to uzná za vhodné, uloží URL adresu této stránky (např. https://www.msmarketing.cz/co-je-seo/) i s jejím obsahem do indexu (stránku zaindexuje). Index vyhledávače je v podstatě databáze všech stránek s jejich obsahem, které jsou do ní po procházení úspěšně uloženy.

Každý vyhledávač používá k řazení stránek ve výsledcích vyhledávání algoritmus, který vyhodnocuje kvalitu jednotlivých stránek vzhledem k vyhledávanému dotazu. Po vašem zadání dotazu do vyhledávače (např. "proč si nepořizovat kočku") se tento algoritmus spustí, seřadí zaindexované stránky podle relevance a kvality a výsledky vám zobrazí v prohlížeči.

O tom, jaké SEO faktory jsou pro vyhledávací algoritmy nejdůležitější a o jejich optimalizaci, je toho na internetu ke čtení mnoho. Na následujících řádcích se pokusím spíše shrnout „logiku“ vyhledávačů, ze které vyplyne, na které faktory je důležité se zaměřit především.

V dobách, kdy byly vyhledávače ještě v plenkách, jsme měli jako SEO specialisté celkem jednoduchou úlohu. Když jste chtěli být na první pozici pro klíčovou frázi „siamské kočky“, stačilo tuto frázi na stránce zmínit co nejvíckrát, sehnat si co nejvíce zpětných odkazů z jiných webů a práce byla hotová. Postupem času ale vyhledávače začaly zjišťovat, že se takové SEO techniky velmi často zneužívají a „dobře optimalizované“ weby zdaleka nepřinášejí uživateli takovou informační hodnotu jako některé weby s kvalitním obsahem, o které se žádný SEO specialista nestará. Neznamená to, že by SEO už nebylo potřeba (právě naopak), jenom se přístup vyhledávačů trochu (nebo spíše hodně) změnil.

Obsah webu

Vyhledávače se postupně začaly snažit programovat své algoritmy tak, aby co nejlépe simulovaly živého uživatele. Takový uživatel nechce vidět na stránce tisíckrát pod sebou frázi „siamské kočky“, ale chce si o nich přečíst kvalitní a informativní článek. Proto se nejdůležitějším SEO faktorem pro většinu vyhledávačů stal kvalitní textový obsah. Začaly dbát na přiměřenou hustotu klíčových slov v obsahu, délku textu, na synonyma, správně psané nadpisy, formátování i META data v kódu stránky.

Základem a nejdůležitějším faktorem dnešní SEO je kvalitní text, který obsahuje ty nejlepší odpovědi na vyhledávaný dotaz.

Zpětné odkazy

Vyhledávače také změnily svůj pohled na zpětné odkazy a místo kvantity postupně začaly upřednostňovat kvalitu. Zjistily, že o kvalitě stránky mnohem více vypoví několik zmínek na jiných kvalitních a informačně hodnotných webech než tisíce bezcenných, uměle vytvořených zpětných odkazů z webů, které byly vytvořeny jen k tomuto účelu (takovým webům se někdy říká odkazové farmy). Tím se musel změnit i přístup SEO specialistů k linkbuildingu (tvorbě zpětných odkazů). Ty nejlepší zpětné odkazy směřují z webů se stejnou nebo podobnou tematikou nebo také z regionálních webů (hlavně v případě místních firem) a jsou ideálně umístěné v textovém obsahu (kontextové zpětné odkazy). Stále ještě fungují i registrace do kvalitních katalogů firem, i když se jejich hodnota výrazně snížila.

Nejhodnotnějším typem zpětného odkazu se potom stal takový odkaz, který web získá "přirozeně", tzn. bez práce SEO specialisty. Takové odkazy nejčastěji vznikají sdílením zajímavého obsahu na jiných webech, diskuzích, blozích nebo sociálních sítích jednoduše proto, že tento obsah někoho zaujal a stálo mu za to ho sdílet. I proto je tvorba kvalitního, informativního a poutavého obsahu webu pro SEO klíčová.

Technický stav webu

Dalším velice důležitým SEO faktorem se stal technický stav webu. Určitě jste mnohokrát hledali informace nebo jste si chtěli přečíst článek a čekali jste věčnost, než se vám stránka načetla. Nebo jste se po kliknutí na odkaz dozvěděli, že stránka nebyla nalezena. Tyto a další technické problémy, které mohou uživatele potrápit, se vyhledávače snaží co nejdůsledněji vyhodnocovat a majitele webů s mnoha technickými problémy trestat propadem pozic ve výsledcích vyhledávání.

Faktorů ovlivňujících pozice stránek vašeho webu ve vyhledávačích je samozřejmě mnohem víc. Kolik a jaké přesně to jsou, ví ale jen samotné vyhledávače, protože přesnou podobu svých vyhledávacích algoritmů důsledně tají a dávají nám k dispozici jen základní informace. SEO specialisté proto pracují na základě zveřejněných informací, zkušeností, logiky a intuice.

Lokální (místní) vyhledávání

S rozvojem přenosných zařízení (mobilní telefony, tablety, laptopy, GPS navigace atd.) vznikla pro vyhledávače příležitost nabízet uživatelům výsledky vyhledávání relevantní pro oblast, kde se uživatel nachází. Příkladem může být turista hledající nejbližší restauraci. Takový uživatel vyhledá na mobilu např. frázi "restaurace v okolí" a vyhledávač mu nabídne nejvhodnější výsledky jako na obrázku níže. V tomto případě jsou to firemní zápisy služby Moje firma na Googlu s vyznačením polohy na Google Mapách. Asi nepřekvapí, že jsem tento screenshot pořídil při vyhledávání v mé rodné obci Ořechov u Brna. Díky rozvoji lokálního vyhledávání (anglicky Local search) přišla samozřejmě i potřeba optimalizace webů a firemních zápisů pro takové vyhledávání - lokální SEO. Toho mohou využít především firmy s kamennou provozovnou nebo určitou oblastí působnosti (obec, region, kraj atd.).

screenshot_restaurace_Orechov

Zanechte mi zprávu nebo zadejte poptávku

* povinné pole